مصاحبه اختصاصي با آقاي عطاران-شركت بيز

۱,۶۷۲ بازديد

متني كه در ادامه مطالعه خواهيد كرد مصاحبه اي اختصاصي است كه جناب آقاي عطاران به تازگي با مجله بازاريابي شبكه اي داشته اند.

قبل از مطالعه اين متن حتما به لينك زير هم مراجعه كرده و متن كوتاهي كه در انجا منتشر شده را مطالعه نماييد.

مصاحبه آقاي عطاران رئيس هيئت مديره شركت بيز

به نام داناي يگانه

متن مصاحبه اختصاصي مجله بازاريابي شبكه اي با جناب آقاي غلامرضا عطاران رئيس هيئت مديره شركت بازاريابي شبكه اي بازاريابان ايرانيان زمين ( شركت بيز )

مصاحبه آقاي عطاران رئيس هيئت مديره شركت بيز

با عرض ادب و احترام محضر حضرتعالي سوالاتمون رو با اجازتون شروع مي كنيم

۱ – با توجه به اينكه مخاطبين اين وبگاه شناخت اوليه نسبت به شما دارند اگر خودتان لازم مي دانيد خود را بيشتر معرفي كرده و از سوابق خود در تجارت و كارآفريني تان بفرماييد ؟

پاسخ: بنده. حدود ۳۰ سال است كه در دولت مشغول به خدمت هستم و در حوزه ستادي وزارتخانه هاي مختلفي كار كرده ام. افتخار خدمت گذاري در پست‌هاي اجرايي و ستادي را داشته‌ام. مدت چند سال هم نمايندۀ يكي از وزارتخانه ها در خارج از كشور بودم. در حال حاضر عضو هيئت مديره و مشاورچندين نهاد دولتي و خصوصي ميباشم .

 

۲ – چطور شد كه تصميم گرفتيد اين نوع از كسب و كار را انتخاب كنيد ؟ آيا شناخت قبلي داشتيد ؟

پاسخ : ما از حدود ۵ سال قبل، يكسري مطالعات تطبيقي راجع به بازاريابي شبكه اي را در كشورهاي مختلف شروع كرديم. البته هنوز بازاريابي شبكه‌اي در كشور ما به صورت قانوني در نيامده بود. از بين كشورهايي كه بازاريابي شبكه‌اي در آن‌ها رونق داشت كشورهايي را انتخاب كرديم كه اقتصاد و فرهنگشان بيشتر به ما شبيه باشد. در آن زمان توانستيم به قوانين و مقررات فدراسيون جهاني شركت‌هاي بازاريابي شبكه‌اي WFDSA دست پيدا كنيم و بر روي آن مطالعات خاصي انجام داديم. از اين رهگذر الگويي بومي و متناسب با قوانين موضوعه كشور خودمان را استخراج كرديم. هنگام قانوني شدن فعاليت بازاريابي شبكه‌اي در ايران به صورت غير مستقيم به مسئولين كمك نموديم. هدفمان رشد اين صنعت نو پا در كشور بود. همانطوريكه رياست محترم جمهوري در بهمن ماه سال قبل در اجلاس داووس فرمودند كه ما تا چند سال آينده مي‌خواهيم جزء ۱۰ اقتصاد برتر دنيا باشيم. ما هم به عنوان جزء كوچكي از اقتصاد اين كشور بايد به هدف رئيس جمهور محترم جامعه عمل بپوشانيم. اگر اين كار را انجام ندهيم كار مثبت و مثمر ثمري انجام نداده‌ايم.

 

۳ – با توجه به سوابق مديريت شما در دولت و ساختار آن چرا بيز؟ نام و برند قبل از بيز چطور بوده ؟

پاسخ: انتخاب نام بيز كار بسيار دشواري بود براي انجام آن مطالعات زيادي صورت گرفت كه اين نام مرتبط با كار و متناسب با نام اصلي شركت باشد ما نام بازاريابان ايرانيان زمين را انتخاب كرديم كه تلفيقي از اول هركدام از انها BIZ را بما داد اين كلمه در خارج از كشور هم مسطلح ميباشد چون نام كسب و كار خارجي بيزينس است و تلفظ انهم برايشان اسان من همين جا مي خواهم عرض كنم كه ما از ابتداي تاسيس شركت برنامه حضور در خارج از مرزهاي جغرافيايي كشور را داشتيم و اين از انتخاب نام شركت ما مشخص است.

 

۴ – بيز را چطور آغاز كرديد ؟ آيا مشاوران خاصي براي آغاز همراه شما بودند ؟ ايا طرحي براي انجام كار داشتيد ؟

پاسخ: بيز را با توكل به خداوند متعال و استفاده از تجربيات متخصصين نتورك دنيا كه خوش نام و داراي رنك بالايي بودند اغاز كرديم چون ما در كشور افرادي داشتيم كه سابقه فعاليت در نتورك را داشتند ولي هيج كس سابقه اداره شركت نتورك را نداشت كار و فعاليت در قسمت تيمي با اداره شركت نتورك بسيار متفاوت است و علت اينكه بعضي از دوستان موفق نيستند همين است. ساختار شركت ما بر اساس استاندارد دنيا طراحي شده و ما قبل از شروع بكار برنامه ۵ ساله داشتيم كه به شكر خدا به آن دست يافتيم.

 

۵ – با توجه به بررسي هاي انجام شده گروه ما در روزهاي گذشته، پس از تغيير پلان آخرتان، سازمان شما رشد بهتري كرده، چطور شد كه تصميم گرفتيد طرح درآمدزايي خود را تغيير دهيد ؟ آيا براي اين تصميم تيم خاصي امكان سنجي يا نياز سنجي كردند يا به كمك و مشاوره ليدرهايتان تصميم به ايجاد اين تغييرات گرفتيد ؟

پاسخ : تغيير پلن ، يك استراتژي راهبردي است كه هر شركتي ممكن است اتخاذ كند ، مهمترين دليل آن هم ميتواند ميل به پيشرفت و توسعه باشد . در شركت بيز تغييرات بر اساس برنامه انجام مي شود نه سليقه ! به اين معنا كه ما در ابتدا با يك هدفگذاري مشخص ، يك برنامه بلند مدت طراحي كرديم و در حال انجام آن هستيم ، طبيعتاً هر چه جلوتر مي رويم قسمتهاي جديدي از اين برنامه اجرا مي شود ، اما كسانيكه كه با فرآيند برنامه ريزي و اجراي آن آشنا نيستند و مدل كار كردن ما را نمي دانند ، اجراي اين برنامه ها را ، تغييرات يا به نوعي آزمون و خطا تلقي مي كنند ! در حاليكه ما در حال اجراي برنامه هايمان هستيم ، در واقع ما تغيير نمي كنيم بلكه به تكامل مي رسيم !

 

۶ – در سازمانهاي نتوركي اعضا بعضا زحمات زيادي مي كشند تا برند يا محصول خاصي را جا بياندازند ( اكثر محصولات در نتورك ماركتينگ نياز به معرفي دارند ) اما بنا به دلايلي و تشخيص مديران شركتها جاي خود را به محصولات ديگر مي دهند، آيا امكان دارد كه اين اتفاق براي شركت شما هم بيفتد ؟

پاسخ : برندسازي يك پروسۀ مهم در صنعت فروش است كه نياز به برنامه ريزي و اجراي منظم دارد ، ما در شركتمان فقط يك برند مي سازيم و آن بيز است ، در واقع قبل از اينكه خيلي ها به برند سازي فكر كنند ، ما براي چندصد قلم محصول ، برند بيز را ثبت كرديم ، طبيعي است كه نميتوان تمام اين محصولات را يكباره توليد كرد ، از طرفي سبد كالا را هم به اين بهانه نميتوان خالي گذاشت ، پس بدون اينكه فروش را متوقف كنيم ، بايد برندسازي را انجام دهيم و اين دقيقاً كاري است كه ما در بيز در حال انجام آن هستيم .

 

۷ – با توجه به اينكه شركت شما جزو اولين ها براي آغاز اين تجارت بوده و همچنان جزء شركتهاي تراز اول و پيشرو، آينده را چطور متصور مي شويد ؟

پاسخ : اگر منظورتان آينده نتورك است ، بحمدالله همه چيز در حال بهتر شدن است ، قوانين ، قانون گذاران ، مجريان قانون ، شركتها و خلاصه تمام عوامل دخيل در اين تجارت ، يك روند صعودي را طي مي كنند و به زودي با بروز و ظهور عوايدي كه اين تجارت براي كشور دارد ، شاهد پذيرش عمومي و استقبال همگاني از اين كسب و كار خواهيم بود .

اما اگر در مورد بيز سوال مي كنيد، بايد بگويم ، براي ما اول بودن يا دوم بودن خيلي اهميت ندارد ، مهم اينست كه بهترين باشيم كه به لطف خدا تا كنون بوده ايم و از اين به بعد هم همين روند را ادامه خواهيم داد . ضمن اينكه چشم انداز ما در بيز به مرزهاي جغرافيايي محدود نمي شود .

 

۸ – از آنجايي كه برنامه هاي تبليغات و رسانه اي شخص شما وجه تمايزي با شركتها و مديران ديگر دارد ( با توجه به اينكه مطمئنا با تجربه بالايي كه داريد حتما از تاثيرات بالاي رسانه در اذهان عمومي اطلاع كامل داريد ) چرا اين كار را انجام مي دهيد ؟ آيا نيازهاي خاصي مي بينيد كه ديگران از آن بي اطلاع هستند ؟ ( خيلي ها متاسفانه معتقدند كه بايد چراغ خاموش حركت كنند اما روشنگري هاي شما و استفاده شما از ابزار رسانه حاكي از نظام فكري متفاوت است ) مي شود دلايل ويژه خود در اين زمينه را بيان كنيد ؟

پاسخ : دنياي امروز ، دنياي ارتباطات است ، ميل به دانستن روز به روز در مردم بيشتر مي شود و رسانه ها نقش مهمي در انتقال اطلاعات دارند ، وظيفۀ يك تاجر خوب اين است كه هرگز حقِ ” دانستن ” را از مشتري سلب نكند ! ما به دنبال تبليغات كاذب نبوده و نيستيم ، ولي معتقديم كه بايد با روشهاي صحيح ، اطلاعات دقيقي را به مردم بدهيم تا با رضايت انتخاب كنند ، ما معرفي اين تجارت را يك رسالت ميدانيم و تا كنون سعي كرده ايم اين رسالت را به هر طريق ممكن انجام بدهيم . حمايت ما از يك تيم ورزشي يا يك انجمن خيريه ، يا مصاحبه با يك رسانه همچون شما، در همين راستا بوده و با هدف تبليغات انجام نشده است ، چون بهترين مبلغان بيز ، نمايندگان مستقل اين شركت هستند كه با علاقه و پشتكار بيز را به جايگاه كنوني آن رسانده اند .

 

۹ – چه برنامه ها يا استراتژي هايي براي ارتباط با ليدرهاي مياني يا حتي ليدرهاي ارشد سازمان خود داريد ؟ (براي وفادار ساختن سازمانتان از چه الگوهاي استفاده مي كنيد ؟ لازمه ساخت سازمان و تيمي هماهنگ و همدل ارتباط برنامه ريزي شده و درست با سازندگان اصلي اين تجارت است ) با توجه به اينكه ارتباط اصل اول اين تجارت است چگونه ليدرهاي مياني تان مي توانند به ارزشها، انگيزه ها و نگرشهاي شما دسترسي داشته باشند و مسائلشان را با شما در ميان بگذارند ؟

پاسخ : راه هاي مهم براي وفادار نمودن اعضاي يك سازمان عبارتند از : ارتباطات رو در رو ، ايجاد علاقه هاي عاطفي و تزريق انگيزه هاي مادي، كه ما در بيز از هر سه راه استفاده كرده و مي كنيم . همين امر باعث شده تا ليدرهاي بيز در عين رقابت ، با هم رفيق بوده و حتي براي رشد گروه هاي موازي ، تلاش كنند . تماس با تمامي واحدهاي شركت ، حتي با بنده بسيار ساده و قابل دسترسي است ، از طرفي پلن درآمدزايي ما يك طرح واقعي براي پرداخت كميسيون است نه يك پلن اغواكننده ، ما هرگز ادعا نكرده ايم كه صددرصد هستيم و هميشه با تعاملات مستمري كه با بازاريابان داشته ايم در صدد رفع نواقص و معايب بوده و هستيم ، به همين دليل نمايندگان بيز به شركتشات اعتماد دارند و رفتار ما را صادقانه ميدانند . فكر مي كنم ما تنها شركتي هستيم كه شوراي راهبري داريم ، يعني ليدرهاي موفق بيز در تصميم گيريهاي شركت دخيل هستند .

 

۱۰ – با توجه به اينكه شركت بيز و پتانسيل هاي موجود در آن ( چه سخت افزاري و چه نرم افزاري ) آمادگي جهش هاي گسترده تر در اين بازار را دارد برنامه اي براي خروج فعاليت تان از مرزهاي كشور در اين مقطع و برهه زماني را داريد ؟ اگر داريد برنامه هدفتان كدام كشورهاست؟

پاسخ : همانطور كه قبلاً هم اشاره كردم ، چشم انداز اوليۀ ما هم ، محدود به يك كشور يا يك منطقه نبوده و نيست ، اما به هر حال شرايط كشور ما از نظر روابط بين المللي ، اقتضائاتي دارد كه بايستي رعايت كنيم . بطور قطع براي خروج از مرز برنامه داريم و مطمئناً اين برنامه ها از كشورهاي همسايه آغاز مي شود . كشورهاي فارسي زبان مانند افعانستان و تاجيكستان ، نخستين اهداف ما هستند و برنامه ريزي هاي لازم براي حضور در اين كشورها نيز انجام شده است .

 

۱۱ – شما فرد با تجربه اي در لايه هاي مختلف مديريتي و سيستم هاي دولتي هستيد و به عنوان رئيس هيئت مديره يكي از بزرگترين شركتهاي بازاريابي شبكه اي چه توصيه و پيشنهادي براي كارآفرينان يا توليدكنندگاني كه همچون شما قصد دارند از اين شيوه تجارت استفاده كنند داريد ؟ فكر مي كنيد كارآفريني كه قصد دارد اين تجارت را شروع كند بجز پول بايد چه ويژگيهايي داشته باشد ؟

پاسخ : براي اينكه بتوانيم بازاريابي شبكه اي را در رديف كارآفريني قرار دهيم بايد ابتدا ببينيم كه چه كار يا كارهايي در اين تجارت انجام مي شود . اگر به اين تجارت فقط به عنوان خريد و فروش كالا نگاه كنيم ، عبارت اشتغال زايي صحيح تر است تا كار آفريني ! ولي با بررسي دقيقتر ، متوجه مي شويم كه ساختن يك شبكه ، خصوصيات يك كار آفريني را دارد .

مثلاً ، ايجاد يك شبكه ، مبتني بر روابط انساني است ، ما امروز علم روابط يا علم ارتباطات را در حوزه علوم داريم ، پس تجارتي كه نياز به علم داشته باشد ذاتاً يك فعاليت دانش بنيان است ، بنابراين توصيۀ من به همه فعالان اين است كه ، اطلاعات خود را در زمينه علوم ارتباطي افزايش داده و با برقراري يك ارتباط سالم و موثر با ديگران ، براي ساختن شبكه هاي ماندگار ، تلاش كنند .

 

۱۲ – جناب آقاي عطاران همان طور كه مي دانيد سايت مجله بازاريابي شبكه اي با هدف تبديل شدن به تريبون آزاد كسب و كار بازاريابي شبكه اي و نتوركرهاي عزيز ايجاد شده، به عنوان يكي از شخصيت هاي شناخته شده اين تجارت در اين چند سال، با افتخار اين تريبون را به عنوان اولين نفر در اختيار شما قرار مي دهيم تا صحبتي كوتاه با كساني داشته باشيد كه عضو سازمان شما هستند و دوست دارند با ارزشهاي رهبرشان بيشتر آشنا شوند … چه توصيه يا پيشنهادي برايشان داريد ؟

پاسخ : اگر چه در ايران ، بازاريابي شبكه اي را به عنوان يك تجارت نوين و يك مدل جديد از كسب و كار مي شناسند و آن را يك تجارت وارداتي مي دانند، ولي چون، اساس آن مبتني بر روابط تاثير گذار بين افراد يك جامعه است، مي توان آن راقديمي ترين مدل كسب و كار در تاريخ دانست !

تاثير گذاري و تاثير پذيري انسانها در يك جامعه تنها محدود به خريد و فروش يك كالا نيست ، در واقع از وقتي انسان توانايي برقراري ارتباط با اطرافيانش را آموخت و به زندگي اجتماعي رو آورد ، سبك زندگي ، تجارت ، آداب و رسوم ، ادبيات ، فرهنگ و به طور كلي تمام اركان زندگي اش تحت تاثير اين روابط بوده و هست! و اتفاقاً ما ايراني ها كه مبتكر و بنيانگذار زندگي اجتماعي هستيم در برقراري اين روابط سابقه اي كهن و ديرينه داريم !

برگزاري آيين هاي سنتي در ايران باستان مانند نوروز و يلدا و تشكيل اجتماعات مذهبي در دين مبين اسلام مانند نماز جمعه و مناسك حج ، نمونه هاي روشني از توجه به پتانسيل و توان جمعي است كه در فرهنگ كهن ايراني و در آموزه هاي مقدس اسلامي ، جايگاهي ويژه دارد .

بازاريابي شبكه اي نيز با تمركز بر فعاليت گروهي و استفاده از ظرفيت هاي يك جامعه شكل گرفته است ، البته به هيچ وجه قصد مصادره اين تجارت را ندارم ولي معتقدم كه طراحان اين سيستم ها، از سبك و شيوۀ زندگي شرقي به خصوص مدل ” ايراني اسلامي ” الهام گرفته اند !

بنابراين ، ما مي توانيم با الهام از ارزشهاي اسلامي ، ايراني خود ، در اين تجارت ، سرآمد جهان باشيم ، مشروط بر اينكه با گفتار نيك ، پندار نيك و كردار نيك ، فعاليت كنيم .

 

۱۳ – جناب آقاي عطاران شما يك پدر هستيد و صاحب چند فرزند. خيلي از مخاطبين مجله بازاريابي شبكه اي خانواده هايي هستند كه دوست دارند با شناخت بهتري از اين تجارت فرزندانشان را درجهت انجام تجارتي سالم و اخلاق مدار بيشتر و بهتر جهت دهي كنند. از نگاه يك پدر چه توصيه هايي براي اين خانواده ها داريد ؟ چطور از كار فرزندانشان مطمئن باشند ؟ چه اطمينان خاطري به عنوان يك پدر مسئوليت پذير كه خود نيز سازنده يكي از بهترين شركتها در اين زمينه هستيد، برايشان داريد ؟

پاسخ : انجام اين تجارت ، مثل هر كار ديگري ، نيازمند صرف زمان و انرژي و مهمتر از آن يادگيري و تلاش است . هر پدري براي فرزند خود آرزوي پيشرفت و خوشبختي دارد ، نگراني يك پدر براي آيندۀ فرزندش ، كاملاً طبيعي و قابل احترام است ، با اينحال ، من به همه پدران دلسوز و شجاع توصيه مي كنم كه تغييرات به وجود آمده در زمينه تكنولوژي و علم و دانش را دنبال كنند تا از قافلۀ پيشرفت عقب نمانده و فرزندان خود را نيز از اين موهبت محروم نكنند . يكي از مهمترين معضلات تربيتي ، در خانواده ها ، فاصلۀ علايق و سلايق فرزندان با والدين است كه بيشتر به دليل عدم درك موقعيت و شناخت تغييرات ، ايجاد مي شود . منظور من اين نيست كه بازاريابي شبكه اي تنها راه براي كسب درآمد است ، فقط مي گويم با كمي صرف وقت ، مي توانيم همه ابعاد آن را بررسي كرده و تحت تاثير ديدگاه هاي منفي ، اين فرصت سودآوري را از خود و خانواده مان نگيريم .

 

۱۴ – آيا شما سايت مجله بازاريابي شبكه اي را بررسي كرده و مي شناسيد ؟ آيا اين مجموعه را به عنوان مجموعه و رسانه اي بي طرف در زمينه نتورك ماركتينگ قبول داريد ؟ آيا به مخاطبان و اعضاي سازمانتان توصيه مي كنيد كه از اين مجموعه استفاده كنند ؟ چه نوع همكاري با اين مجموعه را دنبال مي كنيد ؟

پاسخ : بله. من علي رغم فرصت كمي كه دارم ، هميشه سعي كرده ام كه اخبار و اتفاقات مربوط به اين تجارت را دنبال كنم ، انصافاً سايت شما يكي از سايتهاي خوب و بسيار مفيد در ايران است ، اصولاً ما به تمام كساني كه همچون شما صادقانه و بي طرف، به دنبال معرفي اين تجارت در ايران هستند احترام گذاشته و براي كمك به آنان از هيچ تلاشي فروگذار نخواهيم كرد .

بنده به عنوان يكي از اعضاي تيم مجله بازاريابي شبكه اي از شما درخواست مي كنيم به عنوان حسن ختام اين بحث و به عنوان فردي متخصص در زمينه مديريت و هم در زمينه كارآفريني، ما و مخاطبينمان را از نصيحت هاي دلسوزانه و پدرانه خود بهره مند سازيد .

البته اين نظر لطف شماست ، با اينحال نه به عنوان يك نصيحت ، بلكه به عنوان يك تجربه ، بر خلاف عده اي كه فكر مي كنند ، موفقيت يك شبه يا اتفاقي به دست مي آيد ، به همه عزيزاني كه اين مطلب را مطالعه مي كنند عرض مي كنم :

موفقيت ، فقط با توكل ، برنامه ريزي و تلاش به دست مي آيد ، البته براي كساني كه باور موفقيت را در خود داشته باشند .

من : اميدواريم با كمك شما مديريت محترم بتوانيم منبع و مرجعي شايسته و در خور ارزشهاي نتورك ماركتينگ ايران خلق نماييم.

با تشكر از زماني كه در اختيار ما قرار داديد … اين ارتباط ادامه خواهد داشت. انشاا… در مصاحبه دوم در خدمت شما خواهيم بود با مبحثي جديد و برنامه اي ويژه تر …

آرزومند موفقيتهاي روزافزون براي حضرتعالي و سازمانتان.

با تشكر

مجله بازاريابي شبكه اي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.