در اين قسمت به شرح برخي از اصطلاحات كه در طرحهاي بازپرداخت به كار برده ميشود اشاره ميكنيم .طرح پرداخت در شركتهاي مختلف و در برخي ساده در برخي پيچيده است. هر اندازه كه شما درك بهتري از طرح
۱٫ رده (rank): امروزه كمتر شركتي وجود دارد كه برنامه رده بندي توزيع كنندگان در آن وجود نداشته باشد. يك طرح كه مسير حركت در رده بندي شده باشد امتيازهاي بسياري را براي شركت و توزيع كنندگانش به همراه خواهد داشت .
اولين مزيت وجود رده بندي در شركت اين است كه توزيع كنندگان مي دانند “مرحله ي بعد” چيست و چه ميزان تلاش براي رسيدن به آن بايد به كار ببندند .مزيت ديگر رده بندي اين است كه افرادي كه سخت كار مي كنند را از افرادي كه تلاش كمتري دارند جدا مي كند . وجود رده بندي در طرح باعث ايجاد حس “دستيابي” و” شكوفايي” در افراد تازه وارد مي شود و همچنين باعث ايجاد يك حس رقابت و حفظ موقعيت در افرادي كه در سطوح بالاتر قرار دارند مي شود. رده بندي از مهمترين فاكتورهاي روانشناسي در mlm ميباشد .
۲٫ حجم فروش (personal sales volume )
شامل محصولات و خدماتي مي شود كه شما براي خريد شخصي يا فروش مجدد به مشتريانتان از شركت خريداري مي كنيد. امروزه در اكثر شركتها اين موضوع همراه با برنامه auto ship صورت مي گيرد. به كار بردن فروش شخصي در طرح ها به اين علت است كه شما در صورتي قادر به فروش محصولات خواهيد بود خود نيز از آنها استفاده كرده باشيد.
۳٫ مشتري ها
مشتري ها باعث افزايش حجم فروش شما مي شوند و هر اندازه مشتري هاي شما بيشتر باشد حجم فروش شخصي تان نيز بيشتر مي شود در بالاترين رده اي كه در جدول مشاهده مي كنيد شخص بايد ۱۲ مشتري داشته باشد، در صورتي كه هر كدام از مشتري هاي او در ماه ۳۰۰۰۰ تومان سفارش دهند او مجموعاً ۳۶۰۰۰۰ تومان فروش شخصي دارد و اين مقدار ۲ برابر نيازش مي باشد.
۴٫ حجم فروش گروهي ماهيانه
حجم فروش گروهي هسته اصلي هر طرح بازپرداخت مي باشد و در حقيقت عامل اصلي كه منجر به بالا رفتن رده ميشود افزايش حجم فروش گروهي مي باشد. در طرحي كه در بالا مشاهده مي كنيد تمام ۶ سطح در افزايش سطح پرداخت مشاركت دارند. در نمونه ي بالا يك associate نياز به ۱ ميليون تومان فروش گروهي دارد تا به سطح برنز ارتقا يابد و اين بدين معني است كه اگر يك associate در سطح ۲ خود داراي يك راهبر با تعداد ۵۰ نفر سازمان فروش باشد ، كميسيون دريافتي اين شخص تنها از ۲ سطح خواهد بود . همانگونه كه مشاهده مي كنيد معيارهاي متفاوتي براي رشد و حركت در رده ها قرار داده شده است، و شما در صورت آگاهي كامل از آنها مي توانيد درآمد خوبي را براي خود فراهم كنيد.
۵٫ گروههاي فروش
در اين نوع طرح هر اندازه گروه هاي بيشتري داشته باشيد درآمد بيشتري كسب خواهيد كرد . براي دستيابي به نقطه ي انتهاي طرح شما بايد گروه هايي كه به رده مشخصي دست پيدا كرده اند را بسازيد_به عنوان مثال شما در صورتي به رده ي گلد مي رسيد دو گروه فروش شما به رده ي سيلور دست پيدا كرده باشند و همچنين در صورتي كه يك گلد قصد دارد به رده ي دايموند دست پيدا كند بايد ۴ گروه فروش كه به گلد دست پيدا كرده اند بسازد مي خواهيد اين طرح سخت تر شود ؟! پس بايد قوانين را سخت تر كنيم به عنوان مثال مي توانيم بگوييم در صورتي كه افرادي كه شخصاً اسپانسري آنها را بر عهده داريد افزايش رده پيدا كنند شما نيز مي توانيد افزايش رده داشته باشيد .
۶٫ سود خرده فروشي
همانگونه كه در طرح مشاهده مي كنيد سود خرده فروشي از ۱۵ تا ۳۰ درصد تعيين شد ه است . بعضي از محصولات از حاشيه سود بيشتري برخوردار هستند در تصويري كه در بالا مشاهده ميكنيد ۱۵% براي مشتريان شما است كه از برنامه ي ارسال خودكار استفاده مي كنند وبنابر اين شما لازم نيست هزينه اي براي ارسال بپردازيد يا انباري از محصولات داشته باشيد.۳۰ درصد سود خرده فروشي براي محصولاتي است كه شما به صورت رو در رو به فروش مي رسانيد و متحمل برخي هزينه ها مي گرديد.
۷٫ سود پرداخت
شما هميشه در اين نوع طرح درصد مشخص شده اي از كل فروش صورت گرفته در هر سطح را به عنوان كميسيون دريافت مي كنيد . كامپيوتر شركت حجم فروش صورت گرفته توسط توزيع كنندگان و مشتريان را در هر سطح محاسبه مي كند و در درصدي كه از قبل مشخص شد ه ضرب مي نمايد. مبلغ محاسبه ميگردد و در پايان ماه به حساب شما واريز ميشود مفاهيم “compression” و”roll up” زماني بكار مي روند كه يا يك توزيع كننده ميزان شخصي حجم فروش شخصي خود را كسب نكرده و در اين صورت سازمان فروش او و حجم فروش او به يك سطح بالاتر و جايي كه يك شخص واجد صلاحيت قرار داشته باشد انتقال پيدا مي كند .اين موضوع باعث افزايش ۸۰ _۶در آمد شما مي شود.
۸٫ پاداش نامحدود
اين پاداش مربوط به كساني مي گردد كه از سازمان فروش بزرگي برخوردار هستند به عنوان مثال در شكل بالا پاداش از سطح شش به بعد قرار دارد (سطح ۷) . اين پاداش به علت تلاش فراوان توزيع كننده بر روي سطح در عمق بيشتر پرداخت مي گردد.
۹٫ مخزن پاداش
عموماً ۲% از فروش نا خالص (قيمت عمده فروشي) براي اين پاداش در نظر گرفته مي شود كه البته مي تواند رقم قابل ملاحظه اي باشد برخي از شركت ها مخازن پاداش را به طور مساوي تقسيم و اين بدان معناست كه اگر طرح باز پرداخت آسان باشد دلچسپ هم نيست . برخي شركت ها اين پاداش را تنها بين ۵۰ نفري كه در رده دابل دايموند قرار دارند پخش مي كنند.